Tänkte sammanfatta min matchningsprocess då jag själv tyckte det här var jätteintressant att läsa om på andra aupairers bloggar eftersom alla matchningsprocesser är olika för alla au pairer!
 
5 november 2013 - Min ansökan till Cultural care au pair blev godkänd och jag blev antagen till programmet.
 
7 november 2013 - Familjematch #1 Mississippi som ligger i Södra USA. Flicka 10 år och pojke 8 år. Pojken hade en ovanlig sjukdom. Jag kände att jag inte hade någon tidigare erfarenhet för det jobbet så magkänslan sa nej. Jag kände att det garanterat fanns någon annan aupair ute i världen med just den här erfarenheten som skulle passa den här familjen mycket bättre än vad jag skulle göra!
 
9 november 2013 - Uppdaterade jag min ansökan om att jag inte känner mig tillräckligt erfaren med att ta hand om barn med speciella behov. Jag har erfarenhet av att jobba med barn med ADHD och autism, därför kunde jag tänka mig att matchas med familjer med barn som har dessa.
 
14 november 2013 - Familjematch #2 Boston, Massachusetts. 3 barns familj, en flicka och två pojkar. Alla barnen var mellan 4 och 10 år (kommer ej ihåg exakt). Magkänslan sa att jag skulle ge den här familjen en chans trots att jag tvekade lite. Familjen bodde i en förort till Boston i en stor villa. Deras schema var fullspäckat med aktiviteter och de ville att deras au pair skulle även jobba på helgerna. Efter att jag har jobbat 8-16.30 bara vardagar i snart två år på Husbygårdsskolan så kände jag att deras schema inte passade mig. Två dagar senare, efter lite mailkontakt och ett skypesamtal med deras tidigare aupair från tyskland, bestämde familjen sig för att matcha med en annan tysk aupair, vilket var en besvikelse till en början men samtidigt skönt då jag kände att det här inte var min värdfamilj.
 
19 november 2013 - Familjematch #3 MIN VÄRDFAMILJ! New york, Manhattan. Två pojkar som kommer vara 8 och 5 år när jag kommer dit. Efter att ha läst om familjen och tagit kontakt med dem kände jag på en gång att det här är den perfekta värdfamiljen för mig! Jag vågade inte hoppas på för mycket men höll tummarna för att detta skulle vara tredje gången gillt och min slutliga matchning! Efter lite mailkontakt med mamman bestämde vi dag för att prata på telefon. Samtalet gick väldigt bra och vi klickade verkligen! Vi pratade i ungefär en timme och det kändes så himla bra efter samtalet med mamman! Efter samtalet bestämdes dag då jag skulle få prata med pappan på telefon. Tidsskillnaden gör det svårt att hitta tider att prata på då både jag och familjen jobbar heltid. Pappan ringde mig en fredagkväll och även det samtalet gick väldigt bra och jag hade en ännu bättre känsla för familjen efter det samtalet! Jag fick deras två tidigare aupairers kontaktuppgifter och dem båda var ifrån Sverige dem med! Jag mailade med den tidigare aupairen och bestämde att prata på Skype med deras nuvarande au pair. Jag och deras nuvarande au pair pratade i över två timmar med varandra och vi klickade otroligt bra vi med! Jag önskade och hoppades över allt annat att få den här familjen som min värdfamilj. I slutet av november firar amerikanerna Thanksgiving och familjen hade planerat att åka till mammans föräldrar i Oklahoma i en vecka där de skulle ha dålig telefon och internet mottagning. De ville jättegärna fortsätta hålla kontakten med mig och den veckan gick så otroligt långsamt.. Jag ville bara vidare i processen med den här familjen och var livrädd att de under den här veckan skulle bestämma sig för att inte gå vidare med mig i matchningsprocessen. Kollade mailen 1243425 gånger om dagen och höll tummarna över att vi skulle fortsätta prata med varandra.
 
En vecka gick och familjen var fortfarande kvar på mitt onlinekonto på Cultural Care, vilket innebar att de fortfarande var intresserade av mig som kandidat för jobbet som deras au pair. Vi fortsatte maila och bestämde tid att prata på telefon igen då mamman hade fler frågor att ställa till mig. I onsdags pratade jag då med mamman och samtalet flöt på lika bra som sist. De berättade att de pratade med en kandidat till och att de skulle återkomma om deras beslut på lördagen (igår 11 december 2013). Jag tror aldrig jag har varit så nervös i hela mitt liv som jag var igår, väntan var fruktansvärd och min framtid låg i stort sätt i den här familjens händer. Vi hade bestämt att prata på skype igårkväll svensktid. När ringsignalen gick ifrån datorn kände jag bara: Nu gäller det, jag har 50% chans att få jobba som au pair hos den här familjen och jag bad nästan till gud för att de skulle välja mig som deras aupair. Jag svarade och mammans ansikte dök upp på datorskärmen. Hon log redan från början och jag började inse att det kan nog vara så att min dröm går i uppfyllelse. Sen kommer orden: "Kajsa, we have decided that we would love to have you as our au pair! We want to welcome you into our family 14 april!" Den lyckan som uppstod då går nog inte att beskriva, min dröm skulle gå i uppfyllelse! Jag är lika glad idag och jag har nog inte riktigt insett än att jag faktiskt flyttar till Manhattan i new york den 14 april i ett år! SPÄNNANDEEE!!
 
 
Nu börjar förberedelserna inför resan. Det ska fixas visum, internationellt körkort, det ska göras en hälsodeklaration, skickas in papper till polisen, mina betyg ska skickas in osv. Men jag är mer än redo för det här!
 
Det är så otroligt skönt att matchningsprocessen är över. Det har varit psykisk tortyr rent utsagt att varken veta när man ska få göra sitt livs resa eller var man ska bo under det här året. Tanken slog mig i början även om det kommer vara någon familj som väljer mig tillslut? Skulle jag beskriva matchningsprocessen med ett ord så är det: Väntan. Det är otroligt spännande under tiden man samtidigt väldigt nervöst och jobbigt. Jag går ut matchningsprocessen med en fantastisk värdfamilj som bor i NYC och jag är helt säker på att det här är den absolut bästa familjematchningen som jag kunnat få!
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej