Att ha med sig till ambassaden:
Bock DS-160 "Confirmation page" (Online-visumansökan)
Bock DS-2019 och SEVIS (Ihophäftat papper som ska skrivas under, skickas från CC)
Bock Pass 
Bock Kvitto på betald visumavgift 
Bock Personbevis 120 - alla relationer (på engelska)
Bock Extra framkallat foto 
Bock Proof of funds (kontoutdrag, har ännu bara ett utskrivet ifrån min online-bank men för att vara på den säkra sidan tänkte jag gå till banken imorn och fixa ett ifrån banken med!
 
Att ha med sig till förberedelsemötet efter ambassadbesöket:
Bock "Prepare for your year" boken samt gjort uppgifterna i den.
 
Papper att lämna/skicka in till CC:
Bock Polisregisterutdrag (Originalet på engelska)
Bock Agreement form (Avtalet för programmet)
Bock Kopia på körkortet
Bock Kopia på slutbetyg 
Bock Hälsoundersökningen (Originalet)
 
Har jag missat något får ni jättegärna skriva det i kommentarsfältet! Men har jag kikat rätt på checklistorna så är det detta som jag ska ha med mig på måndag till ambassaden. Som sagt så tänkte jag även ta med mig alla papper CC vill ha inskickade senast tre veckor innan avresan, just för att jag ser då att papprena kommer fram. Det är alltså inget måste att ha med dem till förberedelsemötet efter ambassadbesöket! I övrigt känner jag mig lite nervös och håller tummarna för att allt ska gå vägen på måndag, annars känns det ändå som att jag har läget under kontroll ;)
 
Efter jobbet idag drog jag till Solna centrum och träffade Eva som är en au pair som kommer bo i New Jersey och åker om ca 3 veckor! (Länk till hennes blogg hittar ni under "länkar") Hon bor också i Sthlm och är 93a precis som jag och det var verkligen hur trevligt som helst att få träffa henne. Toppentjej som jag lätt kommer att umgås med i NYC/NJ under året!! Sen att vi båda fyller 21 i sommar är ett stort plus med! Det lär firas ;) Vi hann med att köpa några presenter till våra värdbarn på Panduro, en pysselbutik, sedan fikade vi på ett café och hann även med att gå in i Akademibokhandeln lite snabbt för att kika på fler idéer till presenter till familjerna! Vi köpte inget men gick därifrån med några idéer rikare! :) Eva ska till ambassaden samma dag som jag, alltså på måndag den 3e mars, och vi båda åker tunnelbanan till TC för att byta sen till bussen så vi bestämde med att vi skulle ta sällskap till ambassaden på måndag! Känns tryckt att åka dit med henne :)
 
 
Nu ska jag läsa lite ur boken: "How to talk so kids will listen & Listen so kids will talk" som jag fick ifrån min värdfamilj som de vill att jag läser tills jag åker! Jag som älskar att läsa böcker ser inte det här som något jobbigt överhuvudtaget utan bara intressant och roligt att få läsa om hur de uppfostrar sina barn och hur de vill att jag ska jobba med barnen! 
 
 
 

2 kommentarer

Caroline

28 Feb 2014 15:39

Fin blogg du har :) tar o följer direkt!

Svar: Tack så jättemycket! Kul! Ska kika in på din blogg med, roligt att läsa fler au pair bloggar! :)
Kajsa Hedman

josefine

25 Mar 2014 20:12

Hejsan, jag ska snart på mitt ambassadbesök, jag har lite funderingar kring det här med kontoutdraget. Gick det bra med utskriften från din internetbank, eller måste man gå in till banken och låta dom skriva ut det?

MVH

Svar: Hej! Jag drog ingen chansning på det utan jag fixade ett utdrag ifrån banken, det var både gratis och gick på knappt 3 minuter, så det var den jag lämnade in på ambassaden i slutändan. Har du tid att göra det innan besöket så skulle jag rekommendera dig att fixa ett ifrån banken, har du inte tid så löser det sig säkert och det fungerar säkert med ett utdrag ifrån internetbanken med om det finns datum med osv :)
Kajsa Hedman

Kommentera

Publiceras ej