Sista dagen i Februari är här. Imorgon är det första mars och första vårmånaden på året! Våren tror jag många har längtat efter, men våren för mig innebär att det inte är långt kvar tills jag åker. Imorgon kan jag säga: "Nästa månad åker jag!" och det känns häftigt.
 
Pratar med en au pair som ska åka samma datum som mig till USA och hon ställde en väldigt intressant fråga till mig: "Finns det någonsin någon dag då du tänker extra på om du gör rätt i att åka? Du känns så positiv och taggad bara!"
Jättekul faktiskt att få höra att man känns positiv och taggad, för det är precis så jag känner själv. Alla har sina bra och dåliga dagar, men jag som person försöker alltid se saker ifrån den positiva sidan och hitta lösningar på problem istället för att låsa fast mig vid ett problem. Du är det du tänker. Positiva tankar och negativa tankar påverkar ens humör och ens inställning till saker och ting. 
 
Ex: "Jag kommer aldrig orka springa 5 km, finns inte en chans att jag klarar av det jag som aldrig tränar!" Med den inställningen kommer man garanterat heller inte klara av att springa 5 km för då har man redan bestämt sig för att det inte kommer att gå. Använder man ett positivt tänkande istället så kommer man så mycket längre
Ex: "Jag ska visa mig själv och alla andra att jag fasiken kan klara av att springa 5 km oavsett hur jobbigt det blir!" Allt sitter i huvudet. Den enda som kan hindra dig själv från att lyckas är du själv! 
 
Ett annat exempel är hur jag tänker inför ambassadbesöket på måndag.
Ex. "Åh herregud, jag kommer inte få visumet godkänt, dem kommer ställa för svåra frågor, jag kommer glömma något papper.." Dessa tankar kommer helt ovälkomna in i huvudet ibland även för dem som försöker tänka positivt. Osäkerhet kommer i samband med att man gör något man aldrig gjort tidigare för man inte vet riktigt vad som kommer hända. Det gäller att övervinna den osäkerheten och ge sig fan på att det kommer gå bra. Ex: "Nekar dem mitt visum ger jag inte upp för det utan försöker igen, ställer dem för svåra frågor tar jag ett djupt andetag och svarar på dem så gott jag kan, glömmer jag ett papper får jag besöka ambassaden vid ett annat tillfälle istället. Allt löser sig!
 
Jag har bestämt mig för att det här ska bli mitt livs häftigaste upplevelse. Mitt svar blev alltså att det faktiskt inte finns dem dagar då jag tvekar, utan bara dagar som är fyllda med väntan och förväntan! Alla kan om dem vill. Bestäm er för att ni ska klara av resan trots motgångarna och bestäm er för att det kommer bli er livs bästa resa, då ska ni se att det även blir så!
 
 

1 kommentarer

Madeleine

01 Mar 2014 09:15

Jag jobbar också mycket med en positiv inställning till saker och ting! Det jag alltid säger till mig själv är : vad är det värsta som kan hända?
När folk frågar hur jag vågar åka iväg såhär, att jag e modig, dom skulle aldrig våga osv. Då brukar jag fråga dom va det värsta som kan hända är, svaret är alltid : att du inte trivs och att du åker hem igen.. Det värsta som kunde hända var alltså inte så jävla farligt trots allt ;) funkar på i stort sätt allt allt att tänka så!

Svar: Precis! Härligt att höra att du också tänker positivt kring allt! Det kommer man långt på! :)
Kajsa Hedman

Kommentera

Publiceras ej