Vad är det bästa och sämsta med att bo i Usa?
 
Det bästa med att bo i USA för min del har varit att jag har insett hur jäkla bra Sverige är haha! Vet inte hur många gånger jag sa innan jag flyttade till New York att jag var så less på Stockholm och Sverige och ville bara långt därifrån under en längre tid. Jag ville se annat och uppleva att bo i ett annat land för min tanke var att alla andra ställen på jorden måste vara så mycket bättre än vad Sthlm kändes under en period förra året. Men när man flyttar till andra sidan Atlanten och lämnar sitt förra liv bakom sig, så inser man att Sverige och Sthlm inte alls är ett dåligt ställe att bo på. Det har varit riktigt nyttigt för mig att inse detta och jag har insett hur mycket ens nära och kära verkligen betyder för en också! Det bästa är alltså att jag lärt mig jäkligt mycket under det här året och framförallt insett att Sverige är landet jag vill bo i.
 
Det sämsta måste vara att man är så långt ifrån sina nära och kära hemma i Sverige, och samtidigt ha en sex timmars tidsskillnad på det. Tänk vad skönt det hade varit att få avsluta en vardagskväll med ett samtal med mina bästa vänner hemma eller med min familj.. Nu får man göra tid åt det på dagtid när man har massa annat att fixa med också, exempelvis ha ett liv! Träna, gå ut och träffa vänner, shoppa osv. Nu är det såklart värt det att ta sig tiden att prata med mina fina på dagtid eftersom jag saknar dem så mycket, men det hade varit dubbelt så bra om vi var i samma tidszon med. Så sämsta är tidsskillnaden och att det är så pass långt ifrån Sverige.
 
Hej, 
Jag undar om du kan rekommendera bra restauranget, cafeér och biografer. Samt lite andra roliga tips om man åker till NY i februaru/mars

Det finns verkligen såå mycket roligt att hitta på här på Manhattan, nästan för mycket saker att göra och för många ställen att besöka. Jag är långt ifrån klar med att uppleva allt här på Manhattan trots att jag bott här i åtta månader. Fick ett par frågor om att lista mina favoritställen, so here we go:
 
Restauranger
Five Napkins Burger - Amerikanskt diner med fantastiskt god mat. Har ätit den godaste burgaren där och de godaste amerikanska pannkakorna där med. Obamas favoritresturang by the way! Finns en nere vid Union Square, en på west side rätt nära Times Square och en uppe på Upper West side.


 
Serafina - Mysig italiensk restaurang med riktigt god mat. Jag älskar deras pesto & kycklingsallad! Den här restaurangen finns lite överallt på Manhattan.
 
Max Brenner - Häftig restaurang som ligger nere vid Union Square som även är känd för deras choklad. De har allt ifrån riktigt goda paninis till chokladpizza. De har även en chokladbutik inne i restaurangen med deras egengjorda choklad som är riktigt god. 
 
Finns så sjukt mycket restauranger på Manhattan att det nästan är roligare att bara gå till någon restaurang som man går förbi när man promenerar längst gatorna. Finns så många restauranger jag har varit på som jag inte minns namnen på. Men skulle säga att ska man leta restauranger så hittar man de flesta på avenyerna närmre vattnet. Det är lätt att man söker sig till Broadway-avenyn för att det är den man känner igen, men där hittar ni istället shoppingen. Där gatorna övergår till namn istället för nummer, nere i meatpacking district och east/west village hittar ni både restauranger, barer och nattklubbar! 
 
Caféer
Starbucks - Nog det caféet som påminner mest om det vi har i Sverige exempelvis som Espresso house.
 
Alice´s Tea Cup - Riktigt mysigt café med riktigt god brunch!
 
Le Pain Quotidien - Finns både fika och frukost/lunch/brunch liknande alternativ. De kör på ekologiska varor och nyttigare mat, riktigt gott.
 
Brunch

Lavo - Är en utav Manhattans bästa nattklubbar med. På lördagar har de brunch där om man går med en promoter så får man både gratis käk och dricka och så blir det en riktig dagsfest mellan 3 och 6 pm. 


 
Gansevoort Rooftop - Häftigt ställe uppe på ett rooftop. Även här om man går med en promoter får man både käk och dricka!
 
The Corner Cafe and Restaurant - Blivit favorit brunchstället efter att jag och min familj upptäckte det när dem var här. Finns allt ifrån nybakta scones till omeletter. Restaurangen ligger på 3rd avenue och 92nd street på Upper East side.
 
Biografer
AMC 84th 6 - Ligger på Upper West side på Broadway. Det är biografen med fotöljerna man kan ligga ned i. Biografen har även större skärm och bättre ljud och bildkvalité. Helt klart bästa biosalongen jag varit på!



 
Loews 34th - En biograf som ligger mellan 7 och 8 avenyn på 34 gatan. 34 gatan ligger även Empire state building, Macy´s och massa andra affärer att shoppa i. 
 
Biografer finns även dem lite överallt på Manhattan. Men rekommenderar starkt den på Upper west side!
 
Andra tips:
Brooklyn Bridge
9/11 Memorial och muséeumet 
Central Park
Top of the Rock
Empire State building
SoHo (ligger downtown) och Macy´s (34th street & broadway) är bäst shopping
16 Handles - Godast frozen yoghurt
Broadway show
NHL eller NBA match i Madison Square Garden
 
 
 
Hej! 
Jag undrar om du har dejtat en american boy? Vad gjorde ni på dejten? och hur var den?  Sen undrar jag om du hamnat i bråk/tjafs med din värdefamilj? 
 
Yes det har jag. Träffade en riktigt trevlig och snygg amerikansk kille som går på college här på Manhattan. Vi gick till hans favorit restaurang/bar, supertrevligt! Men måste nog säga att det är någonting med svenska killar som lockar mer haha. 
 
Jag har aldrig bråkat med min värdfamilj, utan vi kan diskutera saker istället som vuxna människor gör. Missförstånd uppstår då har vi rett ut det genom att prata bara. Vi har en riktigt bra relation och jag känner att jag kan prata om allt med mina värdföräldrar och får alltid stöd ifrån dem. Gäller att komma ihåg att man är inbjuden i deras hem och jobbar för dem, har man det i åtanke och samtidigt ser till att göra sitt jobb och försöka få en så bra relation till värdfamiljen som möjligt så uppstår inga bråk. 
 
 
Svarar på de andra frågorna om en liten stund. Tagit mig mer än en timma att få ihop svaren på endast de här frågorna. Nu däremot väntar en springrunda i Central Park! Hörs snart!
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej