Så himla roligt att det blir fler och fler läsare på bloggen varje dag och att det idag var rekord och långt över 100 besökare-strecket! Blir så mycket roligare att blogga när man vet att ni följer med varje dag och läser om min vardag här borta i NYC!
 
 
Idag iaf så började jag jobba vid 7, hjälpte pojkarna iväg till skolan och hann ned en sväng till tvättstugan med. Den här morgonen började bättre än igår så det går åt rätt håll iaf! Har hört att det är dåligt väder i Sverige och i NYC är det inte bättre idag utan det ska regna här med ikväll.. Så idag blev det ingen sväng till Central Park utan gick 4 blocks bort för att kika lite i affärerna, och av alla affärer hamnade jag inne på H&M men kom hem utan kassar idag återigen för att det var alldeles för långa köer haha.
 
Det finns många skillnader mellan USA och Sverige, men något jag framförallt lagt märke till varje dag är hur skolorna är olika eftersom jag själv jobbade på en skola innan jag åkte hit. För det första så är det MYCKET högre tempo och nivå på skoluppgifterna här borta. Min 8-åring har läxor varenda dag och ska läsa minst 20 minuter högt varje dag ur olika böcker samt skriva en logg på det sen, sen kommer det matteuppgifter varannan dag med. Även min 5-åring gör uppgifter i skolan som är avancerade för 5-åringar enligt mig. En annan grej är rutinerna när man hämtar upp barnen ifrån skolan! När jag hämtar min 5-åring så sitter barnen påklädda med ryggsäckarna på och väntar på att bli upphämtade av sina föräldrar/nannys/aupairer. När jag hämtar min 8-åring så står det en vakt utanför och alla lärarna står och prickar av barnen och dubbelkollar vem det är som hämtar barnen ifrån skolan, även här är de färdigpåklädda. Jag som var redo att få kämpa att få dem påklädda efter skoltid blev positivtöverraskad att jag slipper göra det utan bara plockar upp pojkarna snabbt och smidigt! :)
 En annan grej jag lagt märke till är såklart maten. All mat här går att köpa färdig i påsar som det är bara att värma i mikron. Här finns det grönsaker i påsar också som man sätter in i mikron så kokas dem i den påsen på 1-2 minuter. Inte alls hälsosamt eller miljövänligt MEN det går snabbt när man ska laga middag åt barnen ;) 
 
Börjar jobba igen om ca 2 timmar och då är det playdate med minstingen och hans klasskompiar som gäller tillsammans med några andra Nannys här i området. Nanny och Au pair är alltså inte samma grej utan är man Nanny jobbar man heltid hos en familj men bor inte hos familjen man jobbar hos, medan aupairer bor med sin värdfamilj och blir även en del av familjen. De flesta jag arrangerar playdates med är alltså nannys som har barn som går i samma klass som min 5-åring! Vid 19 tiden kommer min värdmamma hem och vid 19.30 kommer min LCC över för ett obligatoriskt samtal som man har två veckor efter man kommit hit för att kolla hur allt går osv. Som planerna ser ut just nu blir det en lugn kväll ikväll. Imorgon däremot ska jag träffa tre andra svenska aupairer här på Manhattan!
 
Bor i NYC, där alla möjliga affärer finns, så hamnar jag här inne ändå haha orutinerad
 
När man är lat blir det sån här lunch, men jag klagar inte möms
 
Högst upp till vänster ser ni makaroner och ris som är färdigkokt som är bara att sätta in i mikron, till höger ser ni två plastförpackningar med ytterligare förpackningar innuti med hallon och blåbär, och längst ned alla grönsaker som också är bara att sätta in i mikron med plasten på så är allt klart. Enkelt och jag som ska laga middag varje dag är supernöjd men undrar om alla vitaminer ens finns kvar i grönsakerna efter det där.
 
 

1 kommentarer

Jennie

29 Apr 2014 20:38

Dåligt skulle jag inte vilja säga. Här är rena sommaren, klar blå himmel, går i short och linne, säkert över 20 grader. Men ska bli sämre i veckan..

Kommentera

Publiceras ej